PARTIPROGRAMMET
Abort och vår livsbejakande politik
"Ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel."
- Ur Hippokrates ed
Inledning
I biologisk mening uppstår mänskligt liv i och med befruktningen. Befruktningen utgör starten på en ny unik individ, tillhörande det mänskliga släktet. Denna lilla människa börjar sitt liv som encellig individ men i sin rätta miljö utvecklas hon i snabb takt och redan efter cirka tre veckor slår ett litet hjärta och huvud, armar och ben börjar framträda.
Påståendet att befruktningen innebär att en ny människa bildas är vetenskapligt, inte religiöst. En människa har ett grundläggande värde enbart i kraft av att hon är människa. Detta är en allmänt accepterad moralisk princip som ofta kallas människovärdesprincipen. FN:s mänskliga rättigheter bygger på denna princip. Därför menar vi att det ofödda människolivet ska tillerkännas grundläggande rättigheter, varav rätten till liv är den mest grundläggande. Vi vill följaktligen verka för att det ofödda människolivet ska skyddas med lag alltifrån befruktningen. Detta krav sätter vi in i en större helhetsbild som vi kallar för vår livsbejakande politik, med tre aspekter: (1) Långsiktighet och opinionsbildning, (2) generöst stöd och (3) ett lagskydd för det ofödda barnet.
Långsiktighet och opinionsbildning
Vi vill opinionsbilda utifrån en långsiktig vision av ett framtida samhälle där antalet aborter hålls på en minimal nivå genom ett väl utvecklat förebyggande arbete och en kultur som genomsyras av en livsbejakande attityd till graviditet, familj och oföddas mänsklighet. Denna kultur befästs och bevaras genom ett tydligt lagskydd för ofödda människor.
Som ett steg på vägen vill vi verka för tillsättandet av en utredning av psykologiska tvångsaborter, alltså företeelsen att personer i den gravida kvinnans omgivning, ofta barnafadern, pressar henne att göra abort.
Vi vill också verka för att sjukvårdspersonal som med hänvisning till sitt samvete inte vill medverka vid aborter måste vara fria att avstå. Principen om samvetsfrihet är grundläggande i ett civiliserat samhälle.
Grunden för en kultur som bejakar barnen och människovärdet läggs tidigt, i familjen och skolan. Undervisningen i sex och samlevnad bör fokusera på den relationella och känslomässiga aspekten av sexualiteten, samt förmedla värden som trohet och livslång överlåtelse. Detta tror vi har en starkt förebyggande effekt när det gäller oönskade graviditeter. I grundskolan bör också undervisning om fosterutvecklingen vara obligatorisk.
En ytterligare åtgärd för att minska antalet aborter är att uppmuntra och underlätta inhemska adoptioner.
Vi vill också att mödravården – även under nuvarande lagstiftning – ska ha i uppdrag att informera om alla möjligheter till stöd för att föda istället för att göra abort.
Politiken på nationell, regional och kommunal nivå ska finna vägar till samverkan med civilsamhället (som ideella föreningar, kyrkor och samfund) i syfte att ge krisgravida kvinnor och par stöd på olika sätt, när det gäller exempelvis barnpassning, lämning/hämtning till förskola och liknande.
Generöst stöd
Samhället och dess institutioner ska präglas av en positiv inställning till barn, familj och till gravida kvinnor. Omständigheterna runt graviditeten kan vara problematiska, men människor är aldrig ”problem”. Det är denna attityd som bör prägla alla institutioner som kommer i kontakt med den gravida kvinnan eller paret. Ökade födelsetal och befolkningstillväxt är enbart positivt för vårt samhälle.
Kristna Värdepartiet vill att staten för varje barn som föds ska ge en välkomstgåva på 30 000 kr till mamman/paret om åtminstone en är svensk medborgare, och att familjer med små barn ska åtnjuta radikala skattelättnader i enlighet med familjeprincipen. Ensamstående med barn ska i enlighet med familjeprincipen ha en väl tryggad ekonomisk bas.
Vi vill också att vårdpersonal, kuratorer, psykologer och andra relevanta yrkesgrupper ska genomgå obligatoriska kurser om fosterutvecklingen och människovärdesetiken. En livsbejakande hållning måste genomsyra vård, omsorg och annan offentlig verksamhet.
Lagskydd för det ofödda barnet från befruktningen
Vi menar att varje människoliv måste omfattas av ett rättsskydd, och då befruktningen är starten för ett mänskligt liv ska skyddet träda i kraft från just den tidpunkten.
Trots att den ofödda människan är högst verklig och värdefull har hon ännu inte kommit in i det sociala samspel som till stor del ligger till grund för våra moraliska känslor och övertygelser. Detta leder till att det i utgångsläget ibland kan finnas en upplevd distans mellan det ofödda barnet och kvinnan, vilket gör det förståeligt att kvinnans eventuellt problematiska situation kan upplevas som mer påtaglig och utslagsgivande än vetskapen om att hon bär på en ny liten människa. Detta är en omständighet som vi menar att tillämpningen av en restriktiv abortlag måste ta hänsyn till.
Det som gör en oplanerat gravid kvinna desperat är många gånger avsaknad av stöd i, och ibland direkt motstånd mot, hennes graviditet. Vanligt är att mannen (det ofödda barnets far) utövar påtryckning på kvinnan, men påtryckningarna kan också komma från andra personer i kvinnans omgivning.
15
I en framtid med en lag som skyddar den ofödda människan kan vi förmoda att liknande påtryckningar kan få kvinnor att göra illegal abort, varför det är viktigt att lagen tar hänsyn till möjligheten att personer i omgivningen bär ett lika stort – och ibland större – ansvar för en illegal abort som kvinnan. Medverkan till illegal abort, också i form av psykisk press eller hot, måste därför kunna straffas. Där en sådan press föreligger måste den betraktas som en förmildrande omständighet för kvinnan. Här måste särskilt ansvar utkrävas av barnets far, som genom sin frånvaro eller oansvarighet kan försätta en gravid kvinna i en mycket svår situation.
Ett fullt lagskydd för det ofödda barnet bör införas. Men även innan ett sådant lagskydd finns på plats vill vi verka för livsbejakande lagändringar i samma riktning som exempelvis (1) en successiv sänkning av abortgränsen, (2) ett slut på skattefinansierade aborter, (3) obligatoriska kuratorssamtal, (4) obligatorisk betänketid, (5) förbud mot att minderåriga gör abort utan föräldrars kännedom.
Svåra fall
Vi medger inga undantag från det ofödda barnets lagskydd även när graviditeten är en följd av våldtäkt eller incest. Vi menar nämligen att en våldtäkt (eller en incestrelation) inte är skäl nog att ta det ofödda barnets liv. En abort reverserar inte övergreppet. Vi föreslår istället generöst stöd för kvinnor i denna svåra situation. Det ofödda barnet kan inte heller straffas för vad dess far gjort. Det finns dessutom födda personer som är resultatet av våldtäkt eller incest. Ingen skulle med rätta kunna hävda att dessa människor saknar människovärde eller att det vore bättre om de inte fanns. Samma attityd vill vi ha till dessa människor från den stund de börjar existera, det vill säga från och med befruktningen.
Sjuka eller skadade foster ska inte heller dödas genom abort. Lika lite som vi skulle döda ett sjukt eller skadat spädbarn (som kanske är så skadat att det kommer dö inom kort), lika lite ska vi döda ofödda som är sjuka eller skadade. Vi tror också att det är psykiskt hälsosammare för föräldrar att få erkänna och uttrycka sin föräldrakärlek till ett sådant barn genom att låta det födas och få lämplig vård. Barnet ska antingen få så mycket hjälp som möjligt för att överleva eller få palliativ vård för att få dö en så naturlig och smärtfri död som möjligt.
När ska abort vara tillåtet?
Den enda situation där ett avbrytande av graviditeten med dödlig utgång för fostret bör vara tillåten, är när graviditeten är direkt livshotande för kvinnan. Vi vill inte kalla detta för abort eftersom själva syftet med ett sådant avbrytande inte är att orsaka fostrets död utan att rädda kvinnans liv. Ett sådant ingrepp är moraliskt berättigat utifrån människovärdesprincipen, eftersom syftet är att rädda åtminstone ett människoliv. Emellertid ska allt göras för att rädda både modern och barnet.
Farliga aborter
Den kanske allvarligaste kritiken mot vår livsbejakande politik kommer handla om att de kvinnor som väljer att göra en illegal abort därmed utsätter sig för en oacceptabel risk. Vi underkänner detta resonemang av tre skäl.
För det första är det inte moraliskt relevant. Man tillåter inte avlivning av människor för att minimera risker för den som bär ett ansvar för avlivningen.
För det andra kommer ett lagskydd för det ofödda barnet med mycket stor sannolikhet minska antalet aborter med 70–90 procent (se vår fördjupningsartikel för mer detaljer).
För det tredje är vi övertygade om att ett sådant lagskydd med stor sannolikhet kommer att förbättra kvinnohälsan i landet. Flera av varandra oberoende undersökningar indikerar att abort måste betraktas som en stor hälsorisk för kvinnor. Det behövs vidare forskning kring de långvariga psykiska och medicinska skador abort leder till för kvinnan, exempelvis när det gäller psykisk ohälsa, drogmissbruk, självmordstendenser och bröstcancer. De psykologiska och relationella skador som abort orsakar hos män behöver också utredas.
Vi menar alltså att det också ur ett folkhälsoperspektiv är viktigt att införa ett lagskydd för det ofödda barnet, för att så få ner antalet aborter till ett minimum. Vi är övertygade om att detta är i enlighet med människovärdesprincipen för det ofödda barnet såväl som för kvinnan.